DRAMA ORD BILD
Foton ur Cindy Shermans serie ”Untitled Film Stills” (finns på internet), citat av Cindy Sherman,
I-pads eller kameror att fotografera med, rekvisita till de bilder som valts ut.
Parafras betyder vidareutveckling och är en sorts härmning av konstverket, där man känner igen verket men det ändå har fått en personlig vinkel.
Börja med att berätta om Cindy Sherman.
Vem är hon?
Cindy Sherman är en amerikansk fotograf och fotokonstnär. Hon har använt sig själv som modell och skapat bildserier där hon undersöker kvinnans villkor. Hon slog igenom med en serie svartvita bilder, Untitled Film Stills, som är inspirerade av Hollywoodfilmer från 1950- och 1960-talet och de kvinnliga stereotyperna i dem. Hon har själv sagt att hon inte är intresserad av kamerans sanning, utan av lögnerna den möjliggör.
Cindy Sherman har valt att rikta kameran mot sig själv, men ändå är inte bilderna självporträtt. Hon är både fotograf, modell, sminkös, stylist och scenograf, och hon arbetar ensam i sin ateljé.
Hon har klätt ut sig till prydliga sekreterare, solbrända överklasskvinnor, skoltjejer och hårdmejkade modebrudar. Hon har poserat i nakenkostymer och riddarrustningar.
Cindy Sherman föddes 1954 och växte upp utanför New York. Hon har beskrivit sin uppväxt som ensam och hon ägnade mycket tid åt att titta på film, tv-serier och reklam. De kom sedan att bli viktiga inspirationskällor för henne som konstnär.
När hon var 20 började hon på konstskola men övergav snart måleriet för kameran. Hon intresserade sig för hur en hel historia skulle kunna berättas i en enda bild och skapade en serie bilder som liknade stillbilder ur gamla B-filmer. I bilderna spelar hon olika roller utifrån kvinnliga stereotyper, till exempel den uttråkade hemmafrun, yrkeskvinnan och vampen. Hon har också gjort modebilder och historiska bilder på samma sätt.
Cindy Sherman spelar en massa olika kvinnliga roller i sina verk. På samma gång intar hon en traditionellt manlig position – bakom kameran. Hon blev tidigt en viktig del av diskussionen om att kvinnlighet är som en maskerad som inte går att skilja från något ”äkta” kvinnligt.
Under 1990-talet började hon ta fotografier som påminner om mardrömslika fantasier. De här bilderna brukar kallas sex pictures och är hopsatta av masker och styckade anatomiska modeller av kvinnokroppen. De liknar groteska dockor.
Visa några av Cindy Shermans bilder och reflektera kring dem. Vilka medel har hon använt för att vi ska känna igen de kvinnliga stereotyperna? Hur har hon använt smink, kläder, kroppshållning etc?
Visa även några citat av Cindy Sherman:
”Nu för tiden, när vi har digitala bilder, är det så lätt att få allting perfekt, vilket inte alltid är en bra idé. Ibland är det misstagen som verkligen gör en bild.”
”Bilden måste locka med ett löfte om en historia som betraktaren bara längtar efter att få höra.”
”Jag känner mig anonym i mitt arbete. När jag tittar på bilderna ser jag aldrig mig själv – de är inga självporträtt. Ibland försvinner jag.”
Prata om citaten. Vad menar hon? Håller du med eller tycker du tvärtom?
Nu är det dags att komma in på filmbilderna. Välj ut ett antal bilder som är möjliga att härma, t ex #3, #10, #12, #13, #14, #21, #58 eller #62.
Untitled Film Stills är en serie på 70 bilder och finns som ett galleri på Museum of Modern Arts hemsida. Klicka här och bläddra i sidled.
Uppgift: Låt var och en välja en av filmbilderna och göra sin egen personliga variant av den. Jobba i smågrupper och låt en kamrat fotografera.
Det gäller att fånga uttrycket i bilden, fånga känslan. Titta på kroppshållning och blickriktning. Det är lika viktigt som kläder och utseende.
Börja med en dramaövning för att komma i stämning. Försök att med hjälp av enbart kroppsspråk uttrycka adjektiv som:
• Stolt • Välbärgad • Sårad (själsligt eller fysiskt) • Sömnig • Förälskad
Skriv ut bilderna och titta på dem tillsammans.
Så här kunde det se ut när en grupp tjejer jobbade med Shermans filmbild #13.
Här pågår arbete med Shermans filmbild #3.